Firma Oponiarska Dębica, znana również jako Dębica, należy do sektora przemysłu chemicznego i ma swoją siedzibę w malowniczej Dębicy. To znaczące przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji opon oraz prefabrykatów do ich wytwarzania.
Od 1995 roku, spółka ta jest częścią amerykańskiego koncernu Goodyear, który posiada aż 87,25% kapitału akcyjnego tego zakładu. Połączenie z międzynarodowym liderem w branży oponiarskiej przyniosło nową jakość i innowacyjne podejście do produkcji, co z pewnością wpływa na jej dalszy rozwój oraz pozycję na rynku.
Historia
Fabryka Gum Jezdnych w Dębicy została założona w 1937 roku, jako część Centralnego Okręgu Przemysłowego, stanowiąc filię poznańskiego przedsiębiorstwa „Stomil”. Jej współzałożycielem oraz pierwszym dyrektorem był mjr Stefan Dwornik.
30 marca 1939 roku w Dębicy miała miejsce produkcja pierwszych opon. Opony te zostały zaprojektowane przez inżynierów z Poznania na podstawie licencji od współpracującej z Stomilem amerykańskiej firmy General Tire and Rubber Company. Oficjalne otwarcie zakładów miało miejsce 4 kwietnia 1939.
W 1940 roku, w trakcie niemieckiej okupacji, zakład został przejęty przez koncern Continental Gummiwerke AG, który przekształcił go w warsztaty naprawcze oraz przeniósł linię produkcyjną do Rzeszy. Po wojnie, w 1949 roku, zakład został upaństwowiony i rozpoczął działalność jako Zakłady Przemysłu Gumowego Dębica. Z czasem do jego nazwy dodano znak Degum, a aż do początku lat 70. XX wieku funkcjonował pod nazwami takimi jak ZPGum, ZPG Dębica oraz Degum.
W 1964 roku zainaugurowano produkcję opon rowerowych, które przeniesiono ze Stomil-Poznań. W marcu 1970 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy na Dębickie Zakłady Opon Samochodowych Stomil. W 1973 roku rozpoczęto produkcję dętkowych opon promieniowych, takich jak D-90 – uniwersalne, oraz S-16, przeznaczone do warunków zimowych.
Na oponach Stomil 175 SR-13 D-90 w 1973 roku kierowcy Fiata 125p ustanowili rekord prędkości w jeździe non stop pod Wrocławiem. Z tej okazji oponie D-90 nadano nazwę „Rekord”. W czerwcu 1976 roku zaprezentowano pierwszą oponę radialną z nowym bieżnikiem D-124, opracowaną na licencji belgijskiej filii firmy Uniroyal.
W 1988 roku oddano do użytku nową Wytwórnię Opon Ciężarowych i Rolniczych. W 1991 roku przekształcono przedsiębiorstwo państwowe Dębickie Zakłady Opon Samochodowych „Stomil” w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a 12 listopada 1993 roku firma przyjęła nazwę Firma Oponiarska Dębica Spółka Akcyjna, skrótowo T.C. Dębica S.A. Dnia 24 listopada 1994 roku akcje spółki zostały wprowadzone na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.
2 grudnia 1995 roku Minister Przekształceń Własnościowych Wiesław Kaczmarek oraz prezes Goodyear Tire and Rubber Company Stanley C. Gault podpisali umowę, w wyniku której sprzedano 32,7% akcji firmy T.C. Dębica. Na przełomie lat 1995 i 1996 Goodyear zyskał większościowy pakiet akcji.
Wiosną 1996 roku do oferty wprowadzono oponę Dębica Quartet, która powstała dzięki współpracy specjalistów z Dębicy oraz Goodyeara. W 2006 roku firma zakończyła produkcję opon oraz dętek rowerowych. W maju 2007 ogłoszono ambitny plan rozwoju produkcji opon przeznaczonych do pojazdów o wysokich osiągach (HP).
Niestety, w nocy z 19 na 20 sierpnia 2023 roku miała miejsce katastrofa w fabryce, podczas której wybuchł pożar, niszcząc jedną z hal wraz z zawartymi w niej maszynami. Wstępne szacunki z października 2023 roku mówią o stratach sięgających od 230 do 270 milionów złotych.
Działalność
Asortyment produktów
W ofercie firmy można znaleźć szereg opon z cenionym logo Dębica oraz innych uznawanych marek, takich jak Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava. Te produkty są wynikiem zaawansowanych procesów produkcyjnych, które zapewniają wysoką jakość i bezpieczeństwo użytkowania.
W roku 2006 znacząca część produkcji, około 75%, została przeznaczona na eksport. Opony te trafiły na rynki takich krajów jak Niemcy, Francja, Słowenia, Wielka Brytania oraz Turcja.
Dyrektorzy
W historii Firmy Oponiarskiej Dębica można wyróżnić wiele znaczących postaci, które pełniły rolę dyrektorów w różnych okresach. Każdy z nich wniósł coś unikalnego do rozwoju przedsiębiorstwa.
- 1952–1954: Tomasz Gorączniak,
- 1955–1966: Ignacy Lis,
- 1966–1971: Henryk Martyniuk,
- 1971–1981: Józef Stróżyk,
- 1981–1989: Andrzej Tarnowski,
- 1989–1990: Henryk Mitręga,
- 1990–2007: Zdzisław Chabowski,
- 2008-2014: Jacek Pryczek,
- 2014-2017: Stanisław Cieszkowski,
- 2017-2023: Leszek Szafran,
- od 2023: Ireneusz Maksymiuk.
Każdy z tych liderów miał kluczowy wpływ na kierunek rozwoju oraz strategię działania firmy, co budowało jej silną pozycję na rynku oponiarskim.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń Tabor | Miejska Komunikacja Samochodowa w DębicyOceń: Firma Oponiarska Dębica